Ερωτική νωπογραφία ανακαλύφθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας

0
Ερωτική νωπογραφία ανακαλύφθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας

Μια νωπογραφία της Λήδας, της βασίλισσας της Σπάρτης, την ώρα που μένει έγκυος από τον Δία, ο οποίος για να την πλησιάσει είχε μεταμορφωθεί σε κύκνο, ανακαλύφθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας, εκπλήσσοντας για μια ακόμα φορά τους αρχαιολόγους, που κατά τις ανασκαφές τους εξακολουθούν να βρίσκουν αριστουργήματα, κομμάτια πολιτιστικού και ιστορικού πλούτου, της ιταλικής πόλης που κάποτε σκεπάστηκε από την ηφαιστειακή στάχτη, συνέπεια της έκρηξης του Βεζούβιου.

Ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας, Μάσιμο Οζάνα,  μιλώντας για τη νωπογραφία που ανακαλύφθηκε στην κρεβατοκάμαρα μίας οικίας στην Οδό Βεζουβίου, εξήγησε στο ιταλικό πρακτορείο Ansa πως το έργο  αποκαλύφθηκε «κατά τις εργασίες για την αναστύλωση του μετώπου της ανασκαφής» στο τμήμα Regio V της ρωμαϊκής κωμόπολης, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που χρηματοδοτείται από την ΕΕ για την συντήρηση της Πομπηίας. Η κατοικία, στην οποία ανήκε η σύνθεση, βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα της Οδού Βεζουβίου, «ουσιαστικά παράλληλα προς την Οδό των Μπαλκονιών».

Πέρσι, στην ίδια κατοικία, είχε ανακαλυφθεί η παράσταση ενός Πριάπου σε ιθυφαλλική στάση να ζυγίζει το μόριό του, η οποία μοιάζει πολύ με τη γνωστή νωπογραφία που είχε αποκαλυφθεί στην Οικία Βέτι. Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι, η νέα ανακάλυψη θεωρείται σημαντικότερη γιατί, σύμφωνα και με τον διευθυντή του Αρχαιολογικού Πάρκου της Πομπηίας, οι λεπτομέρειες και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η όμορφη βασίλισσα της Σπάρτης -στη συγκεκριμένη νωπογραφία- την καθιστούν μοναδική.

Όπως διευκρινίζει ο Οζάνα, στην Πομπηία οι αναφορές στον μύθο της Λήδας και του Δία είναι πολύ εκτεταμένες, αλλά «ουδέποτε ως σήμερα είχαν βρεθεί τόσο αισθησιακές αναπαραστάσεις του, που όπως εικάζεται είχαν ως πρότυπο το αντίστοιχο γλυπτικό μοντέλου του Τιμόθεου», (σημαντικού Έλληνα γλύπτη του 4ου π.Χ. αιώνα).

Προσπαθώντας να απαντήσει στο ερώτημα, σε ποιον θα μπορούσε να ανήκει η οικία στην οποία ανακαλύφθηκε η νωπογραφία, ο Οζάνα υποθέτει πως το σπίτι αυτό θα ανήκε, πιθανότατα, «σε έναν πλούσιο έμπορο, ίσως έναν απελεύθερο (δούλο που απέκτησε την ελευθερία του) ο οποίος ήθελε, ενδεχομένως, να “ανεβάσει” την κοινωνική του θέση…».

Δεδομένου ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν είναι δυνατή η περαιτέρω ανασκαφή της κατοικίας, αυτά είναι τα μόνα που μπορεί να υποθέσουν, προς το παρόν, οι ειδικοί για τα ευρήματά.

Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να συντηρηθούν και να αναδειχθούν οι νωπογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας, όπως επισημαίνει ο Οζάνα «θα εξετασθεί με τους τεχνικούς και τη γενική αρχαιολογική διεύθυνση εάν μπορούμε να μετακινήσουμε τις νωπογραφίες σε μία τοποθεσία που μπορούμε να τις διασώσουμε και να τις εκθέσουμε στο κοινό».

Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ La Repubblica, ANSA

Φωτογραφία: EPA

http://bit.ly/2JXh8SE