Ευρωπαική Ένωση VS Google, Facebook και Youtube. Άρθρο 11 και 13 σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών και δημοσιογράφων.
Σήμερα πέρασαν το Άρθρο 11 και το Άρθρο 13 από την Ευρωβουλή και καταστρέφουν το Ίντερνετ όπως το ξέραμε. Google και Facebook θα καλούνται να πληρώσουν για πνευματικά δικαιώματα από uploads των χρηστών.
Η Διάλυση του Internet – Σεπτέμβριος 2018
Οι προτάσεις του Axel Voss, το Άρθρο 11 και το Άρθρο 13 είχαν ξαναπεράσει από ψηφοφορία τον Ιούλιο αλλά δεν είχαν περάσει και τώρα μετά από επαναδιατύπωσή τους ξανατέθηκαν σε ψηφοφορία και περάσαν.
Με λίγα λόγια τι ακριβώς θα γίνει με τα πνευματικά δικαιώματα στην Ευρώπη:
- Οι τεχνολογικοί γίγαντες (Google, Facebook κλπ) θα πρέπει πλέον να πληρώνουν για να χρησιμοποιούν υλικό καλλιτεχνών και δημοσιογράφων που φιλοξενούν στις πλατφόρμες τους.
- Μικρά και πολύ μικρά site και platforms εξαιρούνται από την εφαρμογή της οδηγίας των Άρθρων 11 και 13 των πνευματικών δικαιωμάτων.
- Τα Links και οι σύνδεσμοι που συνοδεύονται από μεμονωμένες λέξεις μπορούν να μοιράζονται ελεύθερα.
- Οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να λαμβάνουν μέρος μέρος των εσόδων που δημιουργούνται. Θα πρέπει να παίρνουν δηλαδή μέρος της αμοιβής από τα πνευματικά δικαιώματα που λαμβάνουν οι εκδοτικοί οίκοι.
Άρθρο 11Ευρωπαική Ένωση
Το άρθρο 11 απαιτεί από τις εταιρείες στο Internet (Google, Facebook, Youtube κλπ) να πληρώνουν τα ΜΜΕ αλλά και τα ειδησεογραφικά πρακτορεία για φιλοξενούν το περιεχομένο τους στις ιστοσελίδες τους. Ότι γίνεται με τα πνευματικά δικαιώματα για τη μουσική για παράδειγμα.
Άρθρο 13 Ευρωπαική Ένωση
Το άρθρο 13 ,του Alex Voss, θεωρεί ως υπεύθυνους, για να φιλτράρουν το υλικό που γίνεται upload στους server του Facebook ή του Google για παράδειγμα, τις ίδιες τις εταιρείες παροχής τέτοιων υπηρεσιών στο Internet.
Έπειτα αφού “ανακαλύψουν” το προστατευόμενο υλικό (φωτογραφίες, video, μουσική, memes κλπ) θα υπάρχει απαγόρευση να γίνει upload ή download τέτοιο υλικό για λόγους copyright infringement. Το copyright infringement υπήρχε ήδη στο YouTube και έτσι μιας και η φύση της πλατφόρμας είναι παγκόσμια δεν θα επηρεάσει και πολύ.
Ευρωπαϊκή Ένωση VS FACEBOOK, GOOGLE και YOUTUBE
Οι Tech Giants θα πρέπει να διαμοιράζουν τα έσοδα με τους καλλιτέχνες αλλά και με τους δημοσιογράφους.
Πολλές από τις τροποποιήσεις που έκανε το Ευρωπαικό Κοινοβουλίο πάνω στην αρχική πρόταση της Ευρωπαικής Επιτροπής αποσκοπούσαν στο να διασφαλίσουν ότι οι καλλιτέχνες, ιδιαίτερα οι μουσικοί, οι συγγραφείς σεναρίων αλλά και οι περφόρμερς, οι εκδότες ειδήσεων όπως και οι δημοσιογράφοι, πληρώνονται για τον κόπο τους όταν τα έργα τους ανεβαίνουν (upload) και είναι σε κοινή χρήση σε πλατφορμες όπως το Facebook, το YouTube. Επίσης περιλαμβάνονται και τα site με ειδήσεις όπως οι Ειδήσεις Google για παράδειγμα.
Μετά το τέλος της ψηφοφορίας για το Άρθρο 11 και το Άρθρο 13, ο εισηγητής τους Axel Voss δήλωσε:
“Χαίρομαι ιδιαίτερα που, παρά την τεράστια άσκηση πίεσης από τους Internet Tech Giants οι περισσότεροι πολίτες μας υποστηρίζουν και κατανοούν την ανάγκη να προστατεύσουμε την αρχή της δίκαιης ανταμοιβής για τα δημιουργικά στην Ευρώπη.
Υπήρξε μεγάλη κουβέντα σχετικά με αυτή την οδηγία και πιστεύω ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μελέτησε με πολύ προσοχή τις ανησυχίες που διατυπώθηκαν. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίσαμε όσες ανησυχίες εκφράστηκαν γύρω από τον περιορισμό της καινοτομίας με το να εξαιρέσουμε από την εφαρμογή της οδηγίας τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ή πλατφόρμες και ειδησεογραφικούς οργανισμούς.
Είμαι σίγουρος ότι όταν το χωνέψουμε, το Ίντερνετ θα είναι τόσο ελεύθερο όσο είναι τώρα και οι δημιουργοί υλικού και οι δημοσιογράφοι θα λαμβάνουν ένα πιο δίκαιο μερίδιο από τα εσόδα που δημιουργούνται από τον κόπο τους και θα μας κάνει να ρωτάμε προς τι τόση αναστάτωση.”
Ένα πράγμα που δεν αλλάζει σίγουρα είναι η άποψη του Axel Voss ότι οι internetικές υπηρεσίες θα πρέπει να θεωρούνται υπεύθυνες για το υλικό που θέτουν προς διάθεση του κοινού τους μέσω των σέρβερ τους και ταυτόχρονη απαίτηση για να υπογράψουν άδειες (Licences) για να μπορούν να δημοσιεύουν τέτοιο υλικό.
Αν αφήσουμε στην άκρη το γεγονός ότι είναι λανθασμένη αυτή η προσέγγιση, μιας και οι περισσότερες από τις Ιντερνετικές πλατφόρμες είναι απλά hosts. Σίγουρα αξίζει να εξετασουμε τις συνέπειες στην πράξη και κατά πόσο υπάρχει όντως η ανάγκη των εταιρειών να χορηγούν άδειες χρήσης με τέτοιο τρόπο.
Ο Axel Voss απέφυγε πολύ προσεκτικά όλες τις αναφορές σε λέξεις όπως: φίλτρα στα upload στο κείμενό των άρθρων 11 και 13, και μάλιστα έφτασε μέχρι και να tweetαρει:
“Η νέα πρόταση για #copyrightdirective δεν προβλέπει οποιαδήποτε μέτρα για upload filter… Τώρα περιμένω όλους όσοι ήταν αντίθετοι με την προηγούμενη πρόταση για να στηρίξουν τη νέα πρόταση. “
Το θολό τοπίο σχετικά με την πνευματική ιδιοκτησία και το γεγονός ότι κάθε εταιρεία θα πρέπει για υλικό όπως: κείμενα, μουσική ή ήχοι, εικόνες, χάρτες και διαγράμματα, φωτογραφίες ή βίντεο και ταινίες αλλά και λογισμικά ή 3d μοντέλα κλπ. θα πρέπει να υπογράφει licences. Αν προσθέσουμε τις άδειες που θα χρειάζεται κάποιος τότε μιλάμε για πιθανότατα χιλιάδες διαφορετικές άδειες που θα πρέπει να υπογραφούν.
Αυτό θα φέρει μια τεράστια διοικητική και διαχειριστική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις, καθιστώντας έτσι την Ευρωπαικη Ενωση αρκετά λιγότερο ελκυστική για τις startup και τις επιχειρήσεις γενικότερα μιας και το χτύπημα θα είναι μεγάλο.
Οι συμφωνίες για τις άδειες σίγουρα θα ποικίλλουν. Κάποιο σίγουρα θα απαιτούν από τις εταιρείες να φιλτράρουν τις μεταφορτώσεις ώστε να επιτρέπουν στον δικαιοπάροχο να υπολογίσει το ποσό που οφείλεται.
Κάποιο άλλοι μπορεί να ζητήσουν εξαιρέσεις στη συμφωνία οι οποίες θα απαιτούν την απαγόρευση του υλικού. Ακόμη, οι online πλατφόρμες είναι πολύ πιθανό να μπλοκάρουν υλικό που δεν καλύπτεται ρητά από άδειες, με δεδομένο το γεγονός ότι δεν θα εμπλακούν σε δικαστικές και δαπανηρές διαμάχεις για υλικό (video, εικόνες, φωτογραφίες, τραγούδια κλπ.) που διακινείται στους server τους.
Όλα αυτά θα οδηγήσουν στην απαίτηση για πολύ περίπλοκα τα οποία θα πρέπει να είναι συνεχεια ενημερωμένα με φίλτρα upload για την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τον αποκλεισμό υλικού που προέρχεται από το κοινό.
Τα φίλτρα θα βασίζονται σε λογισμικό και Artificial Intelligence, επειδή κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο να γίνει με ανθρώπινο ελέγχο. Τελικά, η τελευταία πρόταση του Voss μπορεί να μην απαιτεί τη χρήση αυτόματων φίλτρων μεταφόρτωσης, αλλά αναπόφευκτα θα οδηγήσει στη χρήση τους, αφού δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.
Στη συνέχεια, έρχεται το ερώτημα: ποιες θα είναι οι πραγματικές συνέπειες τέτοιων αυτοματοποιημένων upload φίλτρων;
Τα αυτοματοποιημένα συστήματα που έχουν σχεδιαστεί για να εντοπίζουν υλικό πνευματικής ιδιοκτησίας έχουν εδώ και πολλά χρόνια αναπτυχθεί από εταιρείες (YouTube) ως αποτέλεσμα του Aμερικανικού Nόμου Περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας Ψηφιακής Χιλιετίας.
Το Youtube χρησιμοποιεί εδώ και πολλά χρόνια το λεγόμενο Content ID, που είναι το πιο εξελιγμένο φίλτρο για την εύρεση υλικού (Video και Μουσική) που υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα. Κάτι παρόμοιο θα χρησιμοποιείτε και στους υπόλοιπους.
Ο παγκόσμιος χαρακτήρας του Διαδικτύου σημαίνει ότι οι επιπτώσεις τους γίνονται αισθητές και στην ΕΕ.
24live.gr