Έρευνα: Η Τεχεράνη «βυθίζεται» σταδιακά κάθε χρόνο

0
2018 33
2018 33

Όπως αποκαλύπτουν δορυφορικές εικόνες, η Τεχεράνη, η πόλη με το μεγαλύτερο πληθυσμό στη Δυτική Ασία, «βυθίζεται» σταδιακά κάθε χρόνο. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι, το πρόβλημα της υποχώρησης του εδάφους στις περιοχές της Ιρανικής πρωτεύουσας σχετίζεται, σε μεγάλο βαθμό, με τον υδροφόρο ορίζοντα, ο οποίος συνεχώς υποχωρεί λόγω των ολοένα αυξανόμενων αναγκών για ύδρευση των κατοίκων και για άρδευση των πέριξ αγροτικών καλλιεργειών (περίπου 30.000 παράνομα πηγάδια υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή της Τεχεράνης).

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι ερευνητές του Γερμανικού Κέντρου Γεωεπιστημονικών Ερευνών GFZ του Πότσνταμ, ανέλυσαν δορυφορικά δεδομένα για την περίοδο 2003-2017, προκειμένου να υπολογίσουν την αργή καθίζηση της πόλης στην οποία κατοικούν περίπου 13 εκατομμύρια άνθρωποι. Όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της νέας έρευνας, η δυτική Τεχεράνη (ένα μείγμα προαστίων και αγροτικών γαιών) υποχωρεί με μέσο ετήσιο ρυθμό έως 25 εκατοστά το χρόνο, ενώ με τον ίδιο ρυθμό καταβυθίζεται και η αγροτική περιοχή Βαραμίν στα νοτιοανατολικά της πόλης. Οι ρυθμοί αυτοί καθίζησης είναι από τους υψηλότερους στον κόσμο.

Οι γεωεπιστήμονες αναφέρουν ότι, το πρόβλημα της καθίζησης επηρεάζει και το διεθνές αεροδρόμιο της ιρανικής πόλης το οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία, υποχωρεί με μέσο ρυθμό πέντε εκατοστών ετησίως. Από τη μελέτη εκτιμάται επίσης ότι, περίπου το ένα δέκατο (10%) του αστικού συγκροτήματος της πόλης επηρεάζεται, καθώς και πολλές δορυφορικές πόλεις και χωριά.

Μεγάλες ρωγμές στο έδαφος, μήκους αρκετών χιλιομέτρων, με βάθος και πλάτος έως τεσσάρων μέτρων, έχουν εμφανιστεί και στα νοτιοανατολικά της Τεχεράνης. Σε συγκεκριμένες περιοχές μάλιστα, οι υπόγειες μετακινήσεις έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν καθιζήσεις που «καταπίνουν» ακόμα και τους ανθρώπους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός αγρότη, ο οποίος έπεσε σε μια «τρύπα» βάθους έξι μέτρων.

Όπως καταδεικνύεται από τις μελέτες των αρμόδιων υπηρεσιών της πόλης, οι περιοχές μέσα και γύρω από την Τεχεράνη που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα καθίζησης, περιλαμβάνουν 120 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών, 2.300 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 21 γέφυρες, 30 χιλιόμετρα αγωγών πετρελαίου, 200 χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου, 70 χιλιόμετρα γραμμών ηλεκτρικού υψηλής τάσης, καθώς και περισσότερα από 250.000 κτίρια. Η ανάλυση των στοιχείων που έχουν λάβει οι επιστήμονες από τους δορυφόρους φανερώνει ότι, από το 2003 και έπειτα, το πρόβλημα της υποχώρησης του εδάφους μετακινείται σταδιακά προς τα ανατολικά της πόλης, ενώ φαίνεται να επηρεάζει όλο και περισσότερο το διεθνές αεροδρόμιό της πρωτεύουσας. Επισημαίνεται μάλιστα ότι, η καθίζηση είναι μη αναστρέψιμη, αφού η ανύψωση του εδάφους δεν επιτυγχάνεται ούτε μετά από έντονες βροχές, όταν αναπληρώνεται σε ένα βαθμό ο υδροφόρος ορίζοντας.

Σημειώνεται ότι, παρόμοιο πρόβλημα υποχώρησης του εδάφους αντιμετωπίζουν και άλλες πόλεις του κόσμου. Σε περιοχές στην  πρωτεύουσα της Ινδονησίας, Τζακάρτα, σημειώνονται καθιζήσεις  τουλάχιστον 20 εκατοστών τον χρόνο, ενώ η καθίζηση φθάνει τα 60 εκατοστά ετησίως στην κοιλάδα Σαν Χοακίν στην Καλιφόρνια.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτογραφία: CC Uwe Dedering-SA 3.0

http://bit.ly/2JXh8SE