Έρευνα: Ένας στους 10 Έλληνες έχει πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης

0
Έρευνα: Ένας στους 10 Έλληνες έχει πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης

Όπως αποκαλύπτεται από σχετική έρευνα της Google, με αφορμή τη χθεσινή Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου (5/2), θύμα ηλεκτρονικής απάτης έχει πέσει ένας στους δέκα Έλληνες, ενώ επίσης ένας στους δέκα χρήστες ηλεκτρονικών συσκευών και διαδικτύου στη χώρα μας δεν αλλάζει τον κωδικό πρόσβασής του (password) στις ιστοσελίδες που επισκέπτεται.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν έχουν πέσει θύματα διαδικτυακής απάτης, οι χρήστες των υπολογιστών και του διαδικτύου στη χώρα μας απάντησαν ως εξής:  το 9% έχει πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης, το 49% έχει λάβει μηνύματα ηλεκτρονικού «ψαρέματος» (phishing), το 23% έχει εκτεθεί σε κακόβουλο λογισμικό και το 13% έχει πέσει θύμα «παραβίασης» των προφίλ που διατηρεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σε ερώτηση σχετικά με τις ρυθμίσεις του διαδικτύου, το 34% των ερωτηθέντων απάντησε ότι χρησιμοποιεί τον ίδιο κωδικό πρόσβασης (password) για μερικές ή και όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που χρησιμοποιεί, ενώ το 11% δήλωσε ότι δεν τον αλλάζει ποτέ. Το 20% όσων ρωτήθηκαν απάντησε ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ένα δεύτερο επίπεδο προστασίας στον λογαριασμό του, όπως η επαλήθευση σε δύο στάδια, ενώ το 38% ανέφερε ότι, τη χρησιμοποιεί σε κάποιους λογαριασμούς, αλλά όχι σε όλους.

Απαντώντας σε ερώτηση για το πόσο συχνά ενημερώνουν το πρόγραμμα περιήγησής τους στο διαδίκτυο, οι Έλληνες χρήστες του ίντερνετ απάντησαν ως εξής:  το 22% από όσους ρωτήθηκαν δήλωσε ότι ενημερώνει το πρόγραμμα πλοήγησης στο διαδίκτυο αρκετές φορές τον ίδιο μήνα, αλλά το 12% δήλωσε ότι το ενημερώνει λιγότερο από μία φορά κάθε έξι μήνες, ενώ παραπάνω από το 14% δήλωσε ότι δεν το ενημερώνει ποτέ.

Σε συνέχεια της έρευνας, σχετικά με το ποιες πληροφορίες ενδιαφέρονται να προστατεύσουν περισσότερο από πιθανές διαδικτυακές επιθέσεις, το 59% των ερωτηθέντων στη χώρα μας απάντησε ότι, ανησυχεί κυρίως για τις οικονομικές του πληροφορίες (π.χ. τραπεζικά δεδομένα), το 16% ανησυχεί για τις προσωπικές του πληροφορίες (διεύθυνση κατοικίας κλπ.), το 6% για πληροφορίες σχετικά με προσωπικές στιγμές (φωτογραφίες, βίντεο κλπ.) και το 7% για την παρακολούθηση ηλεκτρονικών μηνυμάτων που στέλνει σε συναδέλφους (εντός του χώρου εργασίας).

Για την αντιμετώπιση προβλημάτων και την ασφαλέστερη πλοήγηση στο ίντερνετ η Google, δημοφιλής εταιρεία διαδικτυακών υπηρεσιών και τεχνολογικών καινοτομιών, έδωσε στη δημοσιότητα μια λίστα με σχετικές συμβουλές για κάθε ενδιαφερόμενο:

Ενημέρωση Λογισμικού: Για ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο, είναι σημαντική η χρήση των πρόσφατων εκδόσεων λογισμικού, λειτουργικού συστήματος και εφαρμογών σε όλες τις συσκευές.

Χρήση μοναδικών, ισχυρών κωδικών πρόσβασης: Η χρήση του ίδιου password για σύνδεση σε διαφορετικούς λογαριασμούς μειώνει το επίπεδο ασφάλειάς για τους χρήστες. Είναι σαν να χρησιμοποιεί κανείς το ίδιο κλειδί για να ανοίγει τις πόρτες του σπιτιού, του γραφείου και του αυτοκινήτου. Όποιος αποκτήσει πρόσβαση σ’ αυτό, έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα του χρήστη. Για τον περιορισμό του κινδύνου, συνίσταται η χρήση διαφορετικού κωδικού για κάθε λογαριασμό. Προτείνεται η χρήση ενός κωδικού που θα είναι δύσκολο να τον μαντέψει κάποιος και, για τον λόγο αυτόν, καλό είναι να αποτελείται τουλάχιστον από οχτώ χαρακτήρες. Προτείνεται επίσης η χρήση ενός διαχειριστή κωδικών πρόσβασης με σκοπό τη δημιουργία, τη διασφάλιση και τον έλεγχο όλων των κωδικών για διαφορετικούς online λογαριασμούς.

Πραγματοποίηση ελέγχων ασφαλείας συστήματος.

Η προσθήκη πληροφοριών ανάκτησης, όπως ο αριθμός τηλεφώνου ή το email, βοηθούν στη γρήγορη επανενεργοποίηση ενός λογαριασμού, εάν ο χρήστης ξεχάσει τους κωδικούς του και δεν μπορεί πλέον να έχει πρόσβαση στους ιστοτόπους και στις διαδικτυακές υπηρεσίες που τον ενδιαφέρουν.  Ένας αριθμός τηλεφώνου ή μια διεύθυνση email μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για να ειδοποιείται ο χρήστης σχετικά με ύποπτες κινήσεις στο λογαριασμό του ή για να μπλοκαριστεί κάποιον που θέλει να τον χρησιμοποιήσει χωρίς άδειά.

 Επαλήθευση στοιχείων σε δύο «βήματα»: Η επαλήθευση σε δύο βήματα απαιτεί χρήση ενός «δεύτερου βήματος» εκτός από το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής προκειμένου να πραγματοποιηθεί η  σύνδεση σε ένα λογαριασμό. Παραδείγματα δευτέρων βημάτων επαλήθευσης περιλαμβάνουν: έναν εξαψήφιο κωδικό που δημιουργείται από μια εφαρμογή, μια ερώτηση –την απάντηση στην οποία γνωρίζει μόνο ο κάτοχος του λογαριασμού- η οποία λαμβάνεται σε μια αξιόπιστη συσκευή. Ακόμα, η επιπλέον επαλήθευση στοιχείων επιτυγχάνεται με τη χρήση ενός κλειδιού φυσικής ασφάλειας (η ισχυρότερη μορφή ενός δεύτερου βήματος).

Σε περίπτωση που οι υπολογιστές και ιδιαίτερα το ίντερνετ χρησιμοποιούνται από παιδιά, είναι σημαντικό οι γονείς, όχι μόνο να συζητούν μαζί τους για τους κανόνες της ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο αλλά, όταν χρειάζεται, να επιβλέπουν και με την παρουσία τους τη διαδικασία της πλοήγησης των παιδιών στον ψηφιακό κόσμο. Επιπλέον, με τη χρήση ειδικού λογισμικού, οι γονείς μπορούν να επιτρέπουν ή να απαγορεύουν την πρόσβαση των παιδιών σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες. Ακόμα οι ενήλικες μπορούν, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα «εργαλεία», να εντοπίζουν  τα «ίχνη» από τη διαδικτυακή περιήγηση των παιδιών και να παρακολουθούν την «πορεία» τους στον ψηφιακό κόσμο. Σε κάθε περίπτωση μια συζήτηση με τα παιδιά, σχετικά με τους κινδύνους και τη σημασία της ασφάλειας στο διαδίκτυο είναι απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε να γίνουν κατανοητά τα όρια, τόσο ως προς τον τρόπο αλλά και το χρόνο που απαιτείται για τη διασφάλιση της ωφέλιμης και ποιοτικής χρήσης του διαδικτύου από παιδιά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετική Είδηση: Διαδίκτυο: Χρήση, κατάχρηση και εθισμός (video)

http://bit.ly/2JXh8SE